Heb je er lang tegenop gezien om hulp te zoeken voor je psychische problemen? Of heb je misschien al meerdere trajecten binnen de GGZ achter de rug? Wat je achtergrond ook is, bij Lentis zijn we er voor jou. We zijn ervan overtuigd dat we iets voor je kunnen betekenen. Samen met jou en je omgeving kijken we hoe we dingen gemakkelijker voor je kunnen maken.
Hieronder lees je wat je in grote lijnen kunt verwachten als je bij Lentis in zorg komt. Weet je naar welk onderdeel van Lentis je bent doorverwezen? Klik dan op dit onderdeel onderaan deze pagina voor meer informatie.
Je huisarts meldt je aan bij Lentis
Ga als je psychische klachten hebt eerst naar je huisarts. Hij of zij kijkt samen met jou waar je het beste geholpen kunt worden. Dat kan in de praktijk van de huisarts zijn. Of bij hulpverlening aangeboden door de gemeente (ook wel het sociaal domein genoemd) of een GGZ-organisatie zoals Lentis.
Als je huisarts denkt dat Lentis je goed zou kunnen helpen, stuurt hij of zij een verwijzing naar ons. Deze verwijzing komt binnen bij ons aanmeldcentrum (het LAS). Bij het LAS beoordelen we bij welk onderdeel van Lentis je het beste terecht kunt. Vervolgens kom je op de wachtlijst te staan. Hoe lang de wachttijd is, verschilt per zorgonderdeel. Bekijk hier de wachttijden voor alle onderdelen van Lentis.
Sommige onderdelen van Lentis maken gebruik van Wacht @ctief: een online programma voor mensen die zijn aangemeld bij Lentis en nog wachten op hun intakegesprek. Lees hier meer over Wacht @ctief.
Je hebt een intakegesprek bij Lentis
Je krijgt per mail of per post een uitnodiging voor een intakegesprek. Tijdens de intake maak je voor het eerst kennis met je behandelaar.
Soms is er een tweede behandelaar bij het intakegesprek aanwezig. We vinden het ook fijn als je een familielid of andere naaste meeneemt. We bespreken je hulpvraag en kijken welke behandeling hier het beste bij past. Samen stellen we een behandelplan op.
Soms is er na de intake nog een adviesgesprek. Dan vertel je ons tijdens de intake wat je klachten zijn en waar je hulp bij nodig hebt. Dit bespreken we vervolgens in een team van behandelaren. Tijdens het adviesgesprek bespreken we met je wat de behandelmogelijkheden zijn.
Je komt in behandeling bij Lentis
Als je hulpvraag helder is, en we kunnen je daarmee helpen, kom je in behandeling bij Lentis. Onze behandelingen zijn meestal op de polikliniek, soms komen we bij je thuis. Sommige behandelingen kun je deels of helemaal online volgen in onze speciale online omgeving.
Naast een goede klik met je behandelaar, is het belangrijk dat je gemotiveerd bent om stappen te zetten en dingen te veranderen. We zijn er voor je, maar kunnen het niet voor je oplossen!
Ook voor je familie en naasten bieden we ondersteuning, als zij daar behoefte aan hebben. We leggen ze uit wat er aan de hand is en hoe ze jou hier het beste in kunnen ondersteunen. We bespreken regelmatig met jou en je naasten of de behandeling nog past bij jouw hulpvraag.
Afronding en nazorg
Wanneer je behandeling ten einde loopt, kijk je samen met je behandelaar of de behandeling heeft gewerkt en of je jouw doelen hebt bereikt. Jij en/of je naasten weten goed hoe je een eventuele terugval herkent en wat je dan moet doen. Er gaat ook een eindbrief naar je huisarts of de arts die je heeft doorverwezen naar Lentis.
De behandeling eindigt met een vragenlijst. Dit is dezelfde vragenlijst als die je vóór je behandeling hebt ingevuld. Aan de hand van deze vragenlijsten meten we het effect van de behandeling. Zo blijven we de kwaliteit van onze zorg verbeteren.
Zorgaanbod van Lentis
Hieronder zie je het zorgaanbod van Lentis. Lees meer over de werkwijze van onze verschillende onderdelen.