Jodie had veel last van stress. Het was vaak ‘druk in haar hoofd’. Ze kon moeilijk aan klussen beginnen of liep er in vast. Jodie dacht dat deze problemen ‘nu eenmaal bij haar hoorden’. Totdat ze op tv een vrouw hoorde vertellen over ADHD. Jodie herkende veel in het verhaal en besloot naar de huisarts te gaan. Die verwees haar door naar Lentis waar ze meteen met een online behandeling kon starten.
“Toen ik startte met de online behandeling twijfelde ik: ‘ziet’ de behandelaar mij dan wel echt? Ik besloot het een kans te geven, ook omdat ik dan meteen kon beginnen. Het eerst beeldbelcontact met mijn behandelaar voelde wat ongemakkelijk. Ik was gereserveerd. Toch was het een goed gesprek. Er werden veel vragen gesteld om tot een diagnose te komen. De diagnose ADHD was een opluchting. Eindelijk was het duidelijk waarom ik sommige dingen in mijn leven maar niet voor elkaar kreeg.”
Goede structuur
“Naast de gesprekken werkte ik aan online modules. De structuur van de modules werkte voor mij erg goed. Als ik op dreef ben, kan ik zo tien kantjes volschrijven. Zo’n module beperkte me op een prettige manier tot wat echt belangrijk is. Je hoeft een module niet in één keer af te maken, je kunt stoppen en later verdergaan. Dat maakt het heel flexibel. Er zaten ook filmpjes in van lotgenoten. Het was verhelderend om te zien hoe anderen omgaan met problemen die ik herken bij mezelf. Ik kon ook altijd een berichtje sturen aan mijn behandelaar. Dat deed ik als ik bijvoorbeeld vragen had over een module.”
“Mijn behandelaar heeft me inzicht gegeven in wat lastig voor mij is. Ik kan prikkels moeilijk op het moment zelf verwerken. Als ik een te drukke dag heb ondervind ik daar de gevolgen van. Ik weet dan niet meer in welk ‘laatje’ het moet en krijg in mijn hoofd een onsamenhangend gevoel. Vergelijk het met zo’n sneeuwbol: als je schudt dwarrelt er een heleboel sneeuw rond. Het duurt even voordat dat weer gaat liggen. Ik heb geleerd dat plannen voor mij heel belangrijk is. Een simpel voorbeeld: als ik een berg was moet wegwerken kon zo’n klus me vroeger boven het hoofd groeien. Ik wist eenvoudig niet waar ik moest beginnen. Nu kan ik het in stapjes opdelen. Ik kan ook de was alleen sorteren en ’s avonds pas in de kast leggen. Het hoeft niet altijd in één keer. Iedere week plan ik nu een paar uur om te plannen. Ik neem daar echt de tijd voor. Dat geeft mij rust. Ik wilde weer gaan studeren of vrijwilligerswerk gaan doen. Mijn behandelaar heeft me geholpen met die keuze. Ik ga mijn opleiding voor vakdocent Engels weer oppakken.”
Disclaimer: de ervaringsverhalen op deze site zijn van cliënten of oud-cliënten. Om privacyredenen maken we gebruik van gefingeerde namen en foto’s.
GZ-psycholoog Jetske:
“Ben je in zorg bij de Basis GGZ, dan kun je je behandeling helemaal online doen. Je hoeft dan niet meer naar een locatie van Lentis te komen, maar hebt contact via het online behandelplatform. De behandeling van Lentis Online is geschikt voor veel uiteenlopende klachten, zoals angst, depressieve gevoelens of ADHD. De voordelen van een online behandeling? De wachttijden zijn korter en je kunt dagelijks of wekelijks vragen stellen aan je behandelaar.”