Het kan zijn dat psychische problemen zo ernstig zijn, dat er een tijdelijke opname in onze kliniek nodig is. Bijvoorbeeld als je een psychose hebt, of een ernstige depressie met veel zelfmoordgedachten. Dit is heftig, ook voor de naasten van iemand die wordt opgenomen.
Lentis doet er alles aan om passende zorg te bieden, zodat je zo snel mogelijk terug kan naar je vertrouwde omgeving. Familie van een patiënt kan met vragen altijd terecht bij de verpleegkundigen op de afdeling. Daarnaast worden ze uitgenodigd voor gesprekken met de behandelaar.
De afdeling Ouderenpsychiatrie heeft een eigen opnamekliniek, waar oudere patiënten terecht kunnen. Lees hier meer over Ouderenpsychiatrie bij Lentis.
Hoe ziet een traject in de kliniek er uit?
Steun van ervaringsdeskundigen
Bij Lentis werken ervaringsdeskundigen. Zij hebben hun eigen ervaring met psychische problemen. Vanuit die ervaring helpen ze patiënten van Lentis bij hun herstel. Ze zijn opgeleid om hun eigen ervaring op een professionele manier in te kunnen zetten. Als je dat prettig vind, kunnen ook zij worden ingeschakeld bij je behandeling. Lees hier meer over ervaringsdeskundigen bij Lentis.
Geestelijke verzorging
Binnen Lentis werken geestelijk verzorgers. Een geestelijk verzorger geeft je de ruimte om je levensverhaal te vertellen. Hij of zij ondersteunt en helpt bij het vinden van antwoorden op levensvragen. Als je bent opgenomen in de kliniek, kun je één of meerdere gesprekken met een geestelijk verzorger aanvragen. Lees hier meer over de afdeling Geestelijke verzorging.
Ondersteuning voor familie en naasten
We stellen het erg op prijs als familie en naasten betrokken zijn bij de behandeling van een patiënt. Door gesprekken met naasten proberen we een vollediger beeld te krijgen van de patiënt. Daarnaast worden naasten uitgenodigd voor het intakegesprek en de tussentijdse evaluatiegesprekken.
Je kunt als naaste in gesprek met familie-ervaringsdeskundigen. Dit zijn mensen die ook een familielid hebben die kampt met psychische problemen. Heb je behoefte aan zo’n gesprek? Geef dit dan vooral aan bij de verpleegkundigen op de afdeling. Speciaal voor kinderen van patiënten zijn er speciale KOPP-verpleegkundigen. Zij zijn gespecialiseerd in hulpverlening aan kinderen van ouders met psychische problemen.
Restaurant in de kliniek
In het restaurant van de kliniek in Groningen komen patiënten en medewerkers voor hun warme maaltijd of lunch. Familie en vrienden zijn ook van harte welkom in het restaurant, voor een kopje koffie of een smakelijke maaltijd of lunch. Bekijk hier de menukaart van het restaurant week 46 en week 47.